krs coop facebook
Serwis Informacyjny Społem

aaa
Już we wrześniu zapraszamy pierwsze siatkarskie rozgrywki!
AL-KO Superpuchar Polski im. Andrzeja Niemczyka w piłce siatkowej kobiet oraz AL-KO Superpuchar Polski Mężczyzn 2024
aaa
Krajowy Związek Rewizyjny Spółdzielni Spożywców „Społem" kontynuuje współpracę z Polską Ligą Siatkówki
Podpisana w dniu 14 lipca br. nowa umowa obejmuje wszystkie prowadzone przez PLS rozgrywki…
aaa
Co z pojemnikami dań na wynos? Kiedy szklane butelki?- odpowiadamy na pytania odnośnie systemu kaucyjnego…
aaa
Obchody Międzynarodowego Dnia Spółdzielczości w siedzibie Krajowej Rady Spółdzielczej
Copyright by KZRSS "Społem"

Sieć sklepów „Społem" staje w obronie kur niosek i podejmuje etyczną decyzję.

Kategoria: SERWIS INFORMACYJNY SPOŁEM NR I/2020 Opublikowano: czwartek, 09, styczeń 2020

Społem jest 130 firmą i 33 siecią spożywczą, która wydała oświadczenie o rezygnacji z jaj pochodzenia klatkowego. Tym samym sieć Społem przyjmuje politykę dobrostanu kur niosek, nie godząc się na okrutne standardy hodowli klatkowych. Aktywiści ze Stowarzyszenia Otwarte Klatki walczą o los kur w Polsce już od 5 lat w ramach kampanii "Jak One To Znoszą".

W tym czasie poprawa norm dobrostanowych kur niosek stała się priorytetem dla wielu konsumentów - ponad 40 tysięcy osób złożyło swój podpis pod deklaracją konsumencką o niekupowaniu jaj oznaczonych numerem „3". Problemy chowu klatkowego dostrzega Ryszard Jaśkowski - prezes KZRSS Społem: "nasza decyzja podyktowana jest względami etycznymi. Kury znoszące jaja oznaczone numerem "3" przetrzymywane są w ciasnych klatkach przez całe swoje życie, bez dostępu do wybiegu czy świeżego powietrza." Społem, jak również inne odpowiedzialnie społecznie firmy wycofują z oferty jaja okupione cierpieniem kur stłoczonych w hodowlach przemysłowych - znoszących fizjologicznie wręcz niemożliwą ilość jaj, gdzie żadne z ich potrzeb nie zostają zaspokojone w imię jak najniższych kosztów produkcji. Wzrastające zainteresowanie Polaków tym, z jakiej hodowli pochodzą kupowane przez nich jaja, spowodowane jest większą, podpartą przeprowadzanymi w ciągu ostatnich 15 lat badaniami, świadomością zdolności intelektualnych kur. Według badań CBOS w 2018 roku aż 35% konsumentów przy zakupie jaj zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Naturalnym jest więc, że firmy zmieniają swoje polityki. Jak mówi prezes KZRSS Społem, Pan Ryszard Jaśkowski - decyzja o złożeniu deklaracji była podyktowana dobrostanem zwierząt na równi z szacunkiem wobec oczekiwań klientów Spółdzielni. Do 2025 Spółdzielnie zrzeszone i inne podmioty sieci Społem wycofają ze sprzedaży jaja z hodowli klatkowych w formie jaj całych oraz jaj będących składnikami produktów gotowych w produktach marki własnej. Decyzja spółki wpisuje się w ogólnoświatowy trend ostatnich lat, który zaowocował wycofaniem jaj „trójek" przez ponad 1500 firm na świecie, w tym takich korporacji jak InterContinental Hotel Group, Danone, Nestle, Aldi i Unilever. Większość podmiotów decyduje się na rok 2025 z powodu szeregu decyzji i ustaleń potrzebnych do wprowadzenia takiej zmiany w łańcuchu produkcji i dostaw. Głównym problemem, na jaki wskazują firmy, jest zbyt duża opieszałość producentów we wdrażaniu zmian w systemach chowu, która prowadzi do niewystarczającej ilości jaj z chowów alternatywnych na rynku oraz ich wysokiej ceny. Zmiany na Polskim rynku postępują w bardzo szybkim tempie - procentowy przyrost ilości kur niosek hodowanych w chowie ekologicznym wzrósł od stycznia 2014 r. do stycznia 2019 r. o 284%. Społem oraz inne sieci spożywcze deklarują wycofanie świeżych jaj marek własnych, jaj marek innych producentów oraz jajek pochodzących z chowu klatkowego realnie wpływając tą decyzją na zmiany i poprawę dobrobytu kur.