aaa
75-rocznica śmierci Mariana Rapackiego
aaa
Uroczysta Gala 150-lecia Spółdzielczości Spożywców „Społem" w Polsce
12 września br. na Zamku Królewskim w Warszawie, odbyła się uroczysta gala jubileuszowa, z udziałem ponad 300 przedstawicieli spółdzielni „Społem" ...
aaa
Konferencja Społem „Rola społeczna Spółdzielczości"
To była druga z cyklu konferencji organizowanych przez KZRSS Społem z okazji 150-lecia spółdzielczości spożywców.
aaa
150 lat Społem - Naukowa retrospekcja.Zarząd KZRSS Społem zorganizował konferencję naukową poświęconą 150-letniej historii spółdzielczości spożywców w Polsce.
aaa
Otwarcie wystawy jubileuszowej z okazji 150-lecia polskiej spółdzielczości spożywców w Muzeum Historii Spółdzielczości w Warszawie.
aaa
Złożenie kwiatów na Cmentarzu Powązkowskim - 150 urodziny prezydenta Stanisława Wojciechowskiego
aaa
Kalendarz wydarzeń związanych z obchodami 150-lecia spółdzielczości spożywców w Polsce
aaa
Zapraszamy do obejrzenia nagrania konferencji prasowej, która odbyła sie 14 marca 2019 w siedzibie KZRSS Społem
aaa
150 lat spółdzielczości spożywców w Polsce.
1 lutego, dokładnie 150 lat od zarejestrowania statutu Stowarzyszenia Spożywczego „Merkury" w Warszawie...
Copyright by KZRSS "Społem"

Konferencja prasowa - zapowiedź planu działań i wydarzeń związanych z obchodami 150 - lecia Spółdzielczości w Polsce

Opublikowano: czwartek, 21, marzec 2019

14 marca 2019 o godz. 13 w restauracji Mokolove Warszawa ul. Różana odbyła się Konferencja prasowa dla dziennikarzy, będąca zapowiedzią planu działań i wydarzeń związanych z obchodami 150 - lecia Spółdzielczości w Polsce. Na konferencję zaproszenie otrzymały redakcje wielu wydawnictw o charakterze ogólnopolskim oraz wydawnictw branżowych. Frekwencja była bardzo duża i sala zapełniła się w całości.

Organizatorem konferencji byli KZRSS „Społem" reprezentowany przez Prezesa Zarządu Ryszarda Jaśkowskiego oraz WSS „Społem" Śródmieście reprezentowana przez Prezes Annę Tylkowską, przy współpracy i patronacie Redakcji Społemowca Warszawskiego reprezentowanego przez Redaktora Naczelnego Dariusza Gierycza.
Konferencję otworzył Redaktor Naczelny Społemowca Warszawskiego Pan Dariusz Gierycz.
Podczas konferencji przemawiali: Pani Prezes Anna Tylkowska omawiając i prezentując historię Warszawskiej Spółdzielni Spożywców „Społem" będącej spadkobiercą pierwszej powstałej w 1869 roku w Polsce Spółdzielni konsumenckiej pod nazwą „Merkury"
Następnie głos zabrał Prezes KZRSS „Społem" Ryszard Jaśkowski przedstawiając osiągniecia i potencjał Polskiej Spółdzielczości Spożywców „Społem". Po przemówieniach pytania zadawali zaproszeni goście.
Poniżej zamieszczamy kilka cytatów umieszczonych w prasie jako echa konferencji:
Dlahandlu.pl 14.03.19 Prezes KZRSS Społem: Nie mamy wsparcia banków, ale przetrwamy dzięki idei spółdzielczości
- Spółdzielczość spożywców Społem stanowi 300 samodzielnych spółdzielni, z czego 240 jest zrzeszonych w Krajowym Związku Rewizyjnym Spółdzielni Spożywców "Społem". W ubiegłym roku obrót netto tych spółdzielni wyniósł 7,2 mld zł - powiedział Ryszard Jaśkowski, prezes zarządu KZRSS "Społem".
Spółdzielnie wchodzące w skład KZRSS mają łącznie 44 tys. członków, 26 tys. pracowników i 2,5 tys. sklepów o łącznej powierzchni sprzedażowej ponad 407 tys. mkw. Należy do nich również 49 spółdzielczych domów handlowych, 15 salonów odzieżowych pod marką Eleganza, 80 restauracji i barów, 157 zakładów piekarskich, 29 zakładów ciastkarskich, trzy hotele i siedem ośrodków wypoczynkowych.
Opisując ich potencjał, Ryszard Jaśkowski podkreślił, że jednym z problemów prowadzenia działalności w tej formie jest brak kapitału. - Budujemy, modernizujemy za to, co zarobimy. Nie mamy wsparcia banków takich jak EBOiR, wszystko musimy wypracować sami. Jesteśmy wierni idei spółdzielczości, ona pozwoliła nam przetrwać wiele trudnych momentów i dzięki temu świętujemy dziś 150-lecie działalności. Będziemy o tym przypominać zwłaszcza, że dla Polaków polskie sklepy nie są, niestety, miejscami pierwszego wyboru. W dodatku, w przeciwieństwie do dwóch największych dyskonterów, nie mamy 900 mln zł rocznie, które moglibyśmy przeznaczyć na reklamę i marketing. Działamy więc lokalnie, na miarę naszych możliwości. I z sukcesem. Wartość znaku "Społem" jest wyceniana na 500 mln zł, a największe spółdzielnie inwestują duże kwoty w swój rozwój - mówił prezes KZRSS "Społem".
Zapytany o wpływ niehandlowych niedziel na działalność Społem, prezes Jaśkowski zaznaczył, że ustawa o ograniczeniu handlu w ten dzień spełniła pokładane w niej nadzieje. - U nas to funkcjonuje. Spółdzielnie zamykały swoje sklepy w niedziele także przed wprowadzeniem zakazu, jeśli miało to uzasadnienie ekonomiczne. Jednak przepisy nie weszły w życie w kształcie przewidzianym w obywatelskim projekcie ustawy, nad którym aktywnie pracowaliśmy. Przewidywaliśmy 19 wyłączeń od zakazu, nie chcieliśmy całkowicie zamykać handlu w niedziele. Stanęło na 32 wyłączeniach. Doprecyzowania wciąż wymagają takie kwestie, jak punkty pocztowe oraz dookreślenie, kto może stać za ladą w niedziele (pomoc rodzinna) - komentuje Ryszard Jaśkowski.
Społem chce w przyszłości zacieśnić współpracę z Coop (to lokalne kooperatywy spółdzielcze, działające w Europie - przyp. red.). Wkrótce przedstawiciele polskich spółdzielni spotkają się z kolegami z Węgier, Czech i Słowacji. W tym ostatnim kraju spółdzielnie mają mocną pozycję. Nie dały się wypchnąć z rynku Tesco, mają scentralizowane zakupy hurtowe.
- To dla nas wskazówka, jak działać skutecznie. I próbujemy to robić. Prowadzimy obecnie rozmowy na temat wspólnych zakupów dla 100 zrzeszonych spółdzielni, zaczniemy od markowych wyrobów mleczarskich. Trzeba jednak przypomnieć, że w swojej historii Społem musiało się mierzyć z wieloma przeszkodami i trudnościami - po zmianie ustroju gospodarczego w latach 90-tych zdecentralizowano związek. W późniejszych latach próbowaliśmy konsolidować się poprzez takie projekty, jak Krajowa Agencja Handlowa, a później przez założoną w 2011 roku Krajową Platformę Handlową. Od kilku lat kupujemy wspólnie wyroby pod marką własną Społem - mówił Ryszard Jaśkowski.
Jak dodał, konkurencja wymusza na spółdzielniach atrakcyjną cenowo ofertę. - Pragnę podkreślić, że sklepy Społem są błędnie postrzegane jako sklepy drogie. To nieprawda - powiedział prezes KZRSS.
Jako wyzwania stojące przed Społem wskazał na dotarcie do młodszej grupy konsumentów. - Ukłonem w stronę młodszych pokoleń jest aplikacja mobilna, kasy samoobsługowe oraz program lojalnościowy "Społem znaczy razem", w którym uczestniczy już 640 tys. klientów - podsumował Ryszard Jaśkowski.

Nagranie konferencji: