Gospodarowanie odpadami w sklepach
Ustawa o opakowaniach i materiałach opakowaniowych określiła wymagania, jakim muszą odpowiadać opakowania ze względu na zasady ochrony środowiska oraz sposoby postępowania z opakowaniami, zapewniające ochronę zdrowia i życia ludzi oraz ochronę środowiska.
Opakowania powinny być oznaczone bezpośrednio lub na etykiecie w sposób wyraźny i czytelny oraz trwały. Oznaczenie to określa materiał, z którego jest wykonane opakowanie, możliwość wielokrotnego użytku opakowania oraz przydatność opakowania do recyklingu. Znajomość tych oznaczeń jest konieczna, gdyż segregacja odpadów polega na grupowaniu według materiałów, z których jest wykonane.
Na producentów produktów w opakowaniach zostały nałożone obowiązki docelowo do 31 grudnia 2007 r. odzysku i recyklingu w stosunku do wprowadzonych na rynek opakowań, a więc:
- z tworzyw sztucznych – 25%
- z aluminium do 300l – 40%
- z blachy białej – 20%
- z papieru i tektury – 48%
- ze szkła – 40%
- z materiałów naturalnych (drewno i tekstylia) – 15%
- wielomateriałowych – 25%
W przypadku nieuzyskania określonego poziomu odzysku i recyklingu przedsiębiorca musi uiścić opłatę produktową, wyliczoną dla poszczególnych rodzajów opakowań. Przepisy mają także zastosowanie do sklepów o powierzchni powyżej 500m kw. sprzedających przez siebie pakowane towary.