Rośnie sprzedaż produktów pod markami własnymi
Jak wynika z danych firmy Nielsen, sprzedaż produktów pod markami własnymi sieci handlowych rośnie kilka razy szybciej niż cały rynek. W 2013 roku ich sprzedaż wzrosła o 14,5%, podczas gdy cały rynek zyskał tylko 2,5%.
Jeszcze kilka lat temu polscy konsumenci bardzo ostrożnie podchodzili do marek własnych. Były one wówczas znacznie tańsze od odpowiedników, ale miały nieporównywalnie niższą jakość. W miarę spowalniania polskiej gospodarki coraz więcej konsumentów zaczęło szukać takich produktów, oczekując jednak ich atrakcyjnej ceny oraz wysokiej jakości. Handlowcy musieli więc zmienić strategię i marki własne wychodzą naprzeciw oczekiwaniom konsumentów – dają im odpowiednią relację ceny do jakości produktu. Obecnie w przypadku marek własnych ceny są średnio niższe o 30% od ich odpowiedników. Jest to więc oferta dla wielu Polaków ograniczających wydatki.
Jak podaje Nielsen, w ostatnim kwartale 2013 roku aż 70% Polaków źle oceniało stan swoich osobistych finansów. W efekcie ponad połowa konsumentów deklaruje, że zamierza oszczędzać poprzez wybór tańszych produktów. Nielsen podaje, że 53% konsumentów kupujących marki własne uważa, że robi to ze względu na niższą cenę tych produktów w porównaniu do produktów markowych.
Jednak nie tylko cena wpływa na wybór produktów pod markami własnymi sieci handlowych. Według Nielsena 40% klientów wybiera je ze względu na poprawiającą się ich jakość, a 25% z nich uważa, że jakość produktów marek własnych jest taka sama jak produktów markowych.
Po jakie produkty marek własnych Polacy sięgają najczęściej? Jeśli chodzi o produkty spożywcze, to chętnie są wybierane przez konsumentów takie produkty jak mrożonki, żółty ser czy wędzony łosoś. Z kolei jeśli chodzi o kategorie chemiczne, to są to produkty takie jak papier toaletowy, ręczniki papierowe, chusteczki higieniczne i pieluchy.
Na produkty spożywcze marek własnych polscy konsumenci przeznaczają już prawie 17,5% wydatków, zaś w przypadku towarów chemicznych i kosmetycznych jest to już ponad 19,0%.
Według danych firmy Nielsen, produkty marek własnych zdobywają coraz większe uznanie polskich konsumentów, dzięki czemu z roku na rok zyskują udziały w rynku. Czy ten trend utrzyma się w kolejnych latach? Biorąc pod uwagę udziały produktów marek własnych na takich rynkach jak Szwajcaria czy Hiszpania, to można się spodziewać dalszego wzrostu znaczenia produktów pod markami sieci handlowych.
Doskonałe perspektywy tego segmentu w Polsce potwierdzają też sieci handlowe, które intensywnie wprowadzają kolejne marki. Nie pozostaje w tyle również spółdzielczość spożywców „Społem". W wywiadzie dla „Hurtu i Detalu" z grudnia 2013 r. Ryszard Jaśkowski – prezes Zarządu Krajowej Platformy Handlowej Społem zastępca prezesa Zarządu Krajowego Związku Rewizyjnego Spółdzielni Spożywców „Społem" poinformował m.in.: – Od dwóch lat, kiedy funkcjonuje Krajowa Platforma Handlowa Społem, wspólnie ze Spółdzielniami rozwijamy projekt wprowadzenia marki własnej. Obecnie posiadamy w portfolio już 115 produktów spożywczych, są to marki Lux oraz Roney's. 80% artykułów występuje pod brandem Społem, nazwę Lux zastrzegliśmy dla towarów z wyższej półki oraz dla alkoholu, a oznakowanie Roney's dla kawy i herbaty. Wśród produktów marki własnej znajduje się również 12 pozycji w kategorii „Zdrowie na Lux" oraz 32 produkty AGD z logo Społem. Nasz najnowszy projekt, to pólka wędliniarska pod nazwą „Smaczne Społem", a także artykuły w kategorii: chemia i kosmetyki, oznaczone logo „Miss Klara" i „Mr. Klar". Od momentu wprowadzenia na rynek marki własnej, jej rozwój przebiega na bardzo zadowalającym poziomie. Udało nam się zbudować pokaźne portfolio produktów, które zadomowiły się już na półkach ponad 1.400 naszych sklepów.
Projekt marki własnej nie jest dedykowany wyłącznie Spółdzielniom zrzeszonym w Krajowym Związku „Społem", ale również dla Spółdzielni, które mają wolę handlowania tym towarem. Tę ofertę kierujemy również do Spółdzielni gminnych, „Samopomocy Chłopskiej".
Wszystkie produkty, które są w ofercie marki własnej Społem są produkowane przez polskich producentów. To właśnie na kanwie tych polskich producentów i polskich produktów budujemy naszą markę. Relacje z dostawcami mamy bardzo dobre, żadna z firm która dotychczas współpracowała z nami, nie wycofała się. Ponadto, zdarzają się sytuacje, w których to sami producenci zgłaszają się do nas z chęcią kooperacji – poinformował prezes Ryszard Jaśkowski.
Działania „Społem", związane z wprowadzaniem marki własnej, zostały ostatnio dostrzeżone przez „Rzeczpospolitą". W artykule redaktora Piotra Mazurkiewicza pt.: „Niska cena wciąż atutem", opublikowanym w „Rzeczpospolitej" w dniu 18 grudnia 2013 r., w dodatku „Ekonomia & Rynek", „Społem" po raz pierwszy znalazło się w zestawieniu sieci handlowych oferujących produkty pod markami własnymi. Oprócz debiutującego „Społem" zestawienie to objęło takie sieci jak: „Intermarche", „Polomarket", „Alma", „Piotr i Paweł", „Stokrotka", „Żabka", „Lewiatan", „Nasz Sklep" i „Chata Polska". Tym samym „Społem" dołączyło do firm, które od lat inwestują w markę własną.