krs coop facebook
Serwis Informacyjny Społem

aaa
Spotkanie studentów Europeistyki Uniwersytetu Warszawskiego z przedstawicielami spółdzielczości konsumenckiej „Społem"
Tematem spotkania była: „Spółdzielczość w Polsce, w UE i na świecie" oraz perspektywy zawodowe dla studentów.
aaa
Po generalnej przebudowie, PSS Szczecin otworzył dla klientów sklep Orion przy ul. Księcia Bogusława X 18a
Sklep mieści się w tym samym miejscu od 1973 r., a na swoje pięćdziesięciolecie otrzymał nowoczesny wygląd.
aaa
Społem Coop na szczycie Kilimandżaro!
Łukasz Bogdanowski ze stowarzyszeniem „Szlak Mi Się Trafił" zdobył Kilimandżaro.
aaa
Ogólnopolski program Doceń Polskie ponownie certyfikował Chleb Żytni produkowany przez PSS Głogów
Wyróżnienie to przyznawane jest wyłącznie najwyższej jakości polskim produktom spożywczym
Copyright by KZRSS "Społem"

Sieć sklepów „Społem" staje w obronie kur niosek i podejmuje etyczną decyzję.

Kategoria: SERWIS INFORMACYJNY SPOŁEM NR I/2020 Opublikowano: czwartek, 09, styczeń 2020

Społem jest 130 firmą i 33 siecią spożywczą, która wydała oświadczenie o rezygnacji z jaj pochodzenia klatkowego. Tym samym sieć Społem przyjmuje politykę dobrostanu kur niosek, nie godząc się na okrutne standardy hodowli klatkowych. Aktywiści ze Stowarzyszenia Otwarte Klatki walczą o los kur w Polsce już od 5 lat w ramach kampanii "Jak One To Znoszą".

W tym czasie poprawa norm dobrostanowych kur niosek stała się priorytetem dla wielu konsumentów - ponad 40 tysięcy osób złożyło swój podpis pod deklaracją konsumencką o niekupowaniu jaj oznaczonych numerem „3". Problemy chowu klatkowego dostrzega Ryszard Jaśkowski - prezes KZRSS Społem: "nasza decyzja podyktowana jest względami etycznymi. Kury znoszące jaja oznaczone numerem "3" przetrzymywane są w ciasnych klatkach przez całe swoje życie, bez dostępu do wybiegu czy świeżego powietrza." Społem, jak również inne odpowiedzialnie społecznie firmy wycofują z oferty jaja okupione cierpieniem kur stłoczonych w hodowlach przemysłowych - znoszących fizjologicznie wręcz niemożliwą ilość jaj, gdzie żadne z ich potrzeb nie zostają zaspokojone w imię jak najniższych kosztów produkcji. Wzrastające zainteresowanie Polaków tym, z jakiej hodowli pochodzą kupowane przez nich jaja, spowodowane jest większą, podpartą przeprowadzanymi w ciągu ostatnich 15 lat badaniami, świadomością zdolności intelektualnych kur. Według badań CBOS w 2018 roku aż 35% konsumentów przy zakupie jaj zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Naturalnym jest więc, że firmy zmieniają swoje polityki. Jak mówi prezes KZRSS Społem, Pan Ryszard Jaśkowski - decyzja o złożeniu deklaracji była podyktowana dobrostanem zwierząt na równi z szacunkiem wobec oczekiwań klientów Spółdzielni. Do 2025 Spółdzielnie zrzeszone i inne podmioty sieci Społem wycofają ze sprzedaży jaja z hodowli klatkowych w formie jaj całych oraz jaj będących składnikami produktów gotowych w produktach marki własnej. Decyzja spółki wpisuje się w ogólnoświatowy trend ostatnich lat, który zaowocował wycofaniem jaj „trójek" przez ponad 1500 firm na świecie, w tym takich korporacji jak InterContinental Hotel Group, Danone, Nestle, Aldi i Unilever. Większość podmiotów decyduje się na rok 2025 z powodu szeregu decyzji i ustaleń potrzebnych do wprowadzenia takiej zmiany w łańcuchu produkcji i dostaw. Głównym problemem, na jaki wskazują firmy, jest zbyt duża opieszałość producentów we wdrażaniu zmian w systemach chowu, która prowadzi do niewystarczającej ilości jaj z chowów alternatywnych na rynku oraz ich wysokiej ceny. Zmiany na Polskim rynku postępują w bardzo szybkim tempie - procentowy przyrost ilości kur niosek hodowanych w chowie ekologicznym wzrósł od stycznia 2014 r. do stycznia 2019 r. o 284%. Społem oraz inne sieci spożywcze deklarują wycofanie świeżych jaj marek własnych, jaj marek innych producentów oraz jajek pochodzących z chowu klatkowego realnie wpływając tą decyzją na zmiany i poprawę dobrobytu kur.