W „Wiadomościach Handlowych" o Krajowej Platformie Handlowej „Społem"
W kwietniowym numerze „Wiadomości Handlowych" – Ogólnopolskiego Miesięcznika dla Sklepów i Hurtowni FMCG, opublikowano artykuł pod tytułem: „KPH promuje swoje marki. Społem i Lux awansują na etykiety".
We wstępie do artykułu napisano:
„Krajowa Platforma Handlowa rozbudowuje ofertę i zwiększa krąg odbiorców. Produkty marek „Społem" i „Lux" dostępne są już w sklepach PSS i placówkach gminnych spółdzielni, a niewykluczone, że wypłyną na jeszcze szersze wody".
W dalszej części artykułu czytamy m.in.:
„W ciągu niespełna czterech lat istnienia Krajowa Platforma Handlowa „Społem" (KPH) wypracowała sobie silną pozycję na rynku. Ponad 150 spółdzielniom, które z nią współpracują, oferuje dziś wysokiej jakości produkty marki własnej w atrakcyjnych cenach. (...).
– Artykuły produkowane na nasze zamówienie dostępne są w blisko 1.500 sklepach „Społem". Jakością w niczym nie ustępują produktom pochodzącym od renomowanych dostawców, tak marek własnych, jak i wyrobów brandowych. Mimo to ich ceny są znacząco niższe – podkreśla Ryszard Jaśkowski, prezes KPH. – Oczekuję, że pozostałe spółdzielnie i sklepy wesprą nasz projekt. Raz, że daje on możliwość wyróżnienia się na trudnym rynku, dwa – jest wyrazem lojalności wobec 146-letniej nieprzerwanej działalności „Społem" – uzasadnia.
Obecnie oferta liczy blisko 200 artykułów. Liczba ta jest ruchoma, bo spółdzielcy wciąż dopracowują Portfolio. Słabiej ratujące produkty zastępowane są takimi, które mają większe przebicie.
Paweł Kochański, dyrektor handlowy KPH podkreśla, że oferta dostosowana jest do potrzeb placówek PSS. – Proponujemy spółdzielniom żywność, artykuły chemii gospodarczej, kosmetyki oraz sprzęt gospodarstwa domowego. Produktów spożywczych jest 120, zaś chemicznych i kosmetycznych – ponad 20. Na sprzęt gospodarstwa domowego przypada łącznie 45 SKU. Tak skonstruowana oferta odpowiada strukturze sprzedaży współpracujących z nami sklepów – opowiada Paweł Kochański. (...).
Początkowo produkty wprowadzane były głównie pod tzw. markami parasolowymi, rozwijanymi w ramach różnych kategorii. Niedawno spółdzielcy zdecydowali, że w ramach powrotu do źródeł postawią na najbardziej rozpoznawalne dla spółdzielczości brandy, jakimi są „Społem" i „Lux".
– Logo „Społem" jest wyceniane na ponad 550 mln zł i zajmuje jedno z czołowych miejsc w rankingu najwartościowszych marek dziennika „Rzeczpospolita", warto się więc nim podpierać – zauważa Ryszard Jaśkowski. Zapowiada, że większość produktów oferowanych przez KPH będzie sygnowana znakiem „Społem". Marka „Lux" będzie zarezerwowana dla produktów droższych, takich jak np. wyroby czekoladowe i alkohole. Powrót do renomowanych znaków, poszerzanie oferty oraz dostosowywanie jej do potrzeb odbiorców – oto najważniejsze zadania dla KPH na najbliższe miesiące, a może i lata. (...)
Z żywności KPH oferowała do tej pory głównie produkty suche, wody i napoje. Obecnie asortyment się rozszerza. Na początek – w połowie roku – na rynek trafią pierwsze produkty nabiałowo-tłuszczowe. Ryszard Jaśkowski podkreśla, że dziś problemem nie jest wyprodukowanie towaru dobrej jakości, ale zapewnienie mu jak najlepszej dystrybucji. W przypadku nabiału okazało się to o tyle łatwe, że spółdzielczość mleczarska wypracowała system dystrybucji, z którego skorzysta spółdzielczość „Społem". Z innymi kategoriami będzie trudniej, ale trwają intensywne prace związane m.in. z dystrybucją mrożonek i wędlin. Pierwszy projekt będzie realizowany jeszcze w tym roku, w przypadku wędlin operacja może się wydłużyć, bo spółdzielcy poszukują ogólnopolskiego dystrybutora.
Od ponad dwóch lat Krajowa Platforma Handlowa rozwija tzw. „półkę zdrowia", na którą składają się preparaty OTC. Obecnie koncept ten jest rozszerzany i będzie kontynuowany pod hasłem „Społem na zdrowie". Podobnie jak projekt chemiczno-kosmetyczny „Społem blisko domu", który zostanie wsparty logotypem spółdzielni.
Kluczowym odbiorcą Krajowej Platformy Handlowej są oczywiście placówki PSS „Społem", ale produkty dostępne są także dla bratnich gminnych spółdzielni. Jaśkowski podkreśla, że KPH nie wyklucza w przyszłości zaopatrywania sklepów spoza kręgu spółdzielczego".