krs coop facebook
Serwis Informacyjny Społem

aaa
Młode Spółdzielnie konsumenckie w Europie
Organizacja Euro Coop wspiera działania oraz rozwój spółdzielni w Europie.
aaa
Posiedzenie Zarządu Euro Coop
Z ramienia KZRSS w spotkaniu brali udział Prezes Zarządu Ryszard Jaśkowski będący członkiem Zarządu Euro Coop oraz Agnieszka Wroniewicz Dyrektor...
aaa
Kolejna konferencja Społem już za nami!
Copyright by KZRSS "Społem"

Jak Feniks z popiołów - Częstochowski Sezam

Kategoria: SERWIS INFORMACYJNY SPOŁEM NR II/2019 Opublikowano: środa, 17, kwiecień 2019

W miesięczniku Handel ukazał sie artykuł autorstwa Katarzyny Pierzchały o częstochowskim Sezamie. Poniżej treść artykułu:

Częstochowski Sezam mieści się przy ul. Jagiellońskiej 3/9, czyli w ważnym dla mieszkańców punkcie komunikacyjnym i przesiadkowym. A klientów ma nawet spoza Częstochowy, działa tu bowiem od 1983 r. i przez ten czas wypracował sobie opinię, że zawsze jest tu dobry towar w dobrej cenie. Teraz dodatkowo w bardzo dobrych warunkach.

Z okazji 35. jubileuszu — a przede wszystkim z racji potrzeby rynku — Społem Powszechna Spółdzielnia Spożywców Jedność podjęła decyzję o gruntownej zmianie Sezamu. Od maja do 15 listopada 2018 r. sklep był więc zamknięty. Ze starego budynku zachowała się jedynie konstrukcja. Zdemontowano elementy zewnętrzne dachu oraz ścian. Pierwszy etap prac polegał na piaskowaniu, malowaniu i wzmacnianiu konstrukcji pawilonu oraz układaniu nowych warstw podłoża pod posadzkę. Placówkę wyposażono w energooszczędne odbiorniki energii elektrycznej oraz zastosowano wiele rozwiązań poprawiających termoizolację. Dzięki temu udało się obniżyć energochłonność aż o połowę. Wymieniono też neon zewnętrzny - pozostawiono dotychczasowy kształt reklamy, a oświetlenie neonowe zastąpiono ledowym. Dotychczasowy neon trafił do zbierającego takie instalacje Muzeum Neonów w Warszawie. Dotychczasową powierzchnię sprzedażową podzielono: Sezam został zmniejszony o jedną trzecią, pozostałą część wynajęto na małe butiki. Trwają jeszcze poszukiwania najemców na trzy wyspy, które mogłyby stanąć w holu Sezamu.
Aranżację sali sprzedaży zaprojektowano wspólnie z architektami. - Nie wzorowaliśmy się na naszych pozostałych sklepach, tylko chcieliśmy stworzyć nową wizję placówki Społem, taką na następnych 35 lat - przyznaje Monika Gil, wiceprezes zarządu Społem Powszechna Spółdzielnia Spożywców Jedność.
Jedną z kluczowych zmian aranżacyjnych jest inny ruch klientów - lewostronny, a nie prawostronny jak wcześniej. Kolejna - tuż przy wejściu stanęła potężna ekspozycja owoców i warzyw, zaaranżowana w stylu bazarowym (pochyłe stoły ekspozycyjne, drewniane zadaszenie). Dzięki tej decyzji obroty na tym stoisku skoczyły o 60%. Kolejną nowością jest produkcja na miejscu świeżych surówek . - Cały czas testujemy, które dania najbardziej przypadną klientom do gustu — mówi Dorota Przybyła, od 10 lat kierowniczka sklepu, a pracująca w Społem już 35 lat. - Nie ukrywam, fajnie przyjęły się przygotowywane przez nas dania obiadowe, które eksponujemy w wydzielonej ladzie na ciepłe posiłki - wyjaśnia.
Najbardziej cieszy ją fakt, że po półrocznej nieobecności Sezamu klienci wrócili do niego. — Sklep spodobał się dotychczasowym kupującym, ale - co szczególnie nas raduje - przyciągnął też młodych - zauważa Dorota Przybyła. Jak wynika ze statystyk Spółdzielni, prawie połowę en klientów Sezamu stanowią osoby w wieku 50+, sukcesywnie przybywa jednak kupujących w wieku 30-40 lat. Przyrost klientów widać też po kartach lojalnościowych programu „Społem znaczy razem". W Sezamie zarejestrowanych aktywnych kart jest ponad 6,6 tys., po otwarciu przybyło 1,1 tys. Nowych.
Ryszard Buła, prezes Społem Powszechna Spółdzielnia Spożywców Jedność, dodaje, że w ciągu 11 pierwszych dni funkcjonowania placówki obroty były wyższe o 46% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. - Teraz obroty już się ustabilizowały. Porównując dwa pierwsze miesiące tego roku do stycznia i lutego w 2018 r., nasze obroty w Sezamie wzrosły o 17% - zdradza Ryszard Buła. -Rynek jest bardzo trudny, ale mamy na nim ugruntowaną pozycję. Jesteśmy więc w miarę spokojni o przyszłość Sezamu, tym bardziej że planujemy w nim kolejne inwestycje - mówi Ryszard Buła.
W najbliższych planach jest więc montaż paneli solarnych na dachu oraz kas samoobsługowych. - Szukamy teraz dostawców tego typu kas. Chcielibyśmy, aby pojawiły się one u nas do końca roku — ujawnia prezes Społem.
Prezes Ryszard Buła dodaje, że kasy samoobsługowe to również sposób na rozwiązanie częstochowskiej bolączki, czyli braku rąk do pracy. - U nas jest 4% bezrobocie, o pracownika trzeba walczyć. Poza tym niewiele jest osób, które chcą pracować od wczesnego świtu czy do późna w nocy, dlatego też kasy bardzo nam się przydadzą - tłumaczy, choć zastrzega, że w Sezamie nie ma wakatów, jest za to wiele pań, które pracują tu już nawet kilka czy kilkanaście lat.
- Cieszymy się, że udało nam się tak koncepcyjnie dopasować Sezam, że spełnia on oczekiwania klientów, a nawet przyciąga nowych — mówi Ryszard Buła. - Naszą inwestycją udowadniamy, że my, społemowcy, też potrafimy zaproponować naszym klientom nowoczesne rozwiązania - podkreśla.

  • sisII2019_czestochowa01
  • sisII2019_czestochowa02
  • sisII2019_czestochowa03