Ekoznakowanie
Ubieganie się o znak ekologiczny jest w pełni dobrowolne.
To producent musi zdecydować czy chce wystąpić o znak ekologiczny. Znak ekologiczny może być eksponowany w celach marketingowych. Najczęściej znak ekologiczny umieszczany jest na wyrobie, opakowaniu jednostkowym lub opakowaniu zbiorczym. Na polskim rynku oferowane są produkty oznaczane rodzimymi znakami ekologicznymi oraz znakami zagranicznymi.
Nie ma bezpośredniego związku między ekoznakowaniem a innymi dobrowolnymi zobowiązaniami, np. wdrażaniem systemów zarządzania środowiskowego. Nie ma żadnych powiązań formalnych, tj.: producent posiadający certyfikowany system zarządzania środowiskowego nie musi starać się o eko-znak dla swoich wyrobów i odwrotnie, posiadacz eko-znaku nie musi mieć wdrożonego formalnie systemu zarządzania środowiskowego. Chociaż motywacja podmiotów starających się o oba typy certyfikatów jest podobna (chęć zwiększenia wiarygodności w oczach klientów zwracających uwagę na walory ekologiczne), zarówno procedury, jak i kryteria certyfikacji są całkowicie odrębne.
Gospodarowanie odpadami w sklepach
Ustawa o opakowaniach i materiałach opakowaniowych określiła wymagania, jakim muszą odpowiadać opakowania ze względu na zasady ochrony środowiska oraz sposoby postępowania z opakowaniami, zapewniające ochronę zdrowia i życia ludzi oraz ochronę środowiska.
Opakowania powinny być oznaczone bezpośrednio lub na etykiecie w sposób wyraźny i czytelny oraz trwały. Oznaczenie to określa materiał, z którego jest wykonane opakowanie, możliwość wielokrotnego użytku opakowania oraz przydatność opakowania do recyklingu. Znajomość tych oznaczeń jest konieczna, gdyż segregacja odpadów polega na grupowaniu według materiałów, z których jest wykonane.
Na producentów produktów w opakowaniach zostały nałożone obowiązki docelowo do 31 grudnia 2007 r. odzysku i recyklingu w stosunku do wprowadzonych na rynek opakowań, a więc:
- z tworzyw sztucznych – 25%
- z aluminium do 300l – 40%
- z blachy białej – 20%
- z papieru i tektury – 48%
- ze szkła – 40%
- z materiałów naturalnych (drewno i tekstylia) – 15%
- wielomateriałowych – 25%
W przypadku nieuzyskania określonego poziomu odzysku i recyklingu przedsiębiorca musi uiścić opłatę produktową, wyliczoną dla poszczególnych rodzajów opakowań. Przepisy mają także zastosowanie do sklepów o powierzchni powyżej 500m kw. sprzedających przez siebie pakowane towary.
Sklepy Lux
Spółdzielnie spożywców Społem chcąc sprostać nowym wymaganiom rynku, jakie przyniosła po 1989 roku gospodarka wolnorynkowa utworzyły sieć sklepów Lux. Zmiana nawyków kupowania wśród klientów, a także dynamiczny rozwój zagranicznych sieci handlowych spowodowały, że Społem stworzyło nowoczesną i unifikowaną sieć sklepów, która ma być odbierana przez klientów pozytywnie w całym kraju. Rozwój sieci sklepów działających pod wspólnym logo Lux ma umożliwić wykreowanie nowego wizerunku sklepów należących do ogólnopolskiej sieci "Społem". Przy projektowaniu sklepów Lux wykorzystano know–how szwedzkiej spółdzielczości konsumenckiej Kooperativa Förbundet. Współpraca z KF Project Center, centrum projektowym działającym przy Kooperativa Förbundet, zaowocowała utworzeniem w 1995 roku pierwszych 2 sklepów (w "Społem" PSS w Garwolinie i w "Społem" PSS w Siedlcach).
Misja
Misją sklepów Lux jest świadczenie na rzecz klientów usług związanych ze sprzedażą artykułów codziennego zakupu. Towary w sklepach Lux pochodzą od dostawców, którzy dbają nie tylko o walory smakowe i estetyczne wyrobów, ale także o zdrowie spożywających je konsumentów. Sklepy Lux wykorzystują w swej działalności "zasadę 4 d" – dobry asortyment, dobry producent, dobra kalkulacja, dobry termin przydatności do spożycia
Koncepcja funkcjonowania
- są samoobsługowymi placówkami handlowymi o powierzchni od 150 do 1200m2, w których obowiązuje podwyższony standard wykończenia
- charakteryzują się określonym wystrojem, kolorystką i aranżacją wnętrza oraz ramowym asortymentem
- dla sklepów Lux przyjęto żółto–czerwoną kolorystykę wnętrz i witryn wraz z charakterystycznym logo "Lux" – obok tradycyjnego znaku "Społem". W tych samych barwach są również stroje personelu
- tworzone są w większości przypadków poprzez modernizację istniejących placówek handlowych, lub też są efektem inwestycji od podstaw
- są sklepami przyjaznymi dla klienta dzięki dogodnej lokalizacji (blisko domu lub pracy) oraz obsłudze, która traktuje klienta w sposób zindywidualizowany oraz posiada rzetelną wiedzę na temat oferowanych towarów
- mają w swojej ofercie przede wszystkim artykuły spożywcze, w tym wysokiej jakości produkty świeże, a także uzupełniający asortyment z zakresu artykułów przemysłowych
- strategia cenowa w sklepach Lux opiera się na zasadzie: "dobra jakość towarów sprzedawanych po niewygórowanej cenie"
Sklepy Lux–mini
Sukces sieci sklepów Lux wyzwolił motywację spółdzielni do poszukiwania dalszych form rozwijania sieci, dlatego KZRSS "Społem" zainicjował działania w zakresie zagospodarowania najmniejszych placówek handlowych (o powierzchni poniżej 150m2), które stanowią około połowę wszystkich sklepów. Efektem tych działań było ponowne nawiązanie współpracy z KF Project Center ze Szwecji i opracowanie koncepcji sklepów Lux–mini. Opracowana koncepcja miała na celu spełniać założenie, że sklep Lux–mini będzie nawiązywał wizualizacją oraz zasadami funkcjonowania do koncepcji Lux.
Misja
Misją sklepów Lux–mini jest świadczenie na rzecz klientów usług związanych ze sprzedażą artykułów codziennego zakupu.
Towary w sklepach Lux–mini pochodzą od dostawców, którzy dbają nie tylko o walory smakowe i estetyczne wyrobów, ale także o zdrowie spożywających je konsumentów. Sklepy Lux–mini wykorzystują w swej działalności "zasadę 4 d" – dobry asortyment, dobry producent, dobra kalkulacja, dobry termin przydatności do spożycia.
Koncepcja funkcjonowania
- są samoobsługowymi placówkami handlowymi o powierzchni od 50 do 150m2, w których obowiązuje podwyższony standard wykończenia
- charakteryzują się określonym wystrojem, kolorystką i aranżacją wnętrza oraz ramowym asortymentem
- dla sklepów Lux–mini przyjęto żółto–czerwoną kolorystykę wnętrz i witryn wraz z charakterystycznym logo Lux–mini (nawiązującym do logo Lux) – obok tradycyjnego znaku "Społem". W tych samych barwach są również stroje personelu
- tworzone są w większości przypadków poprzez modernizację istniejących placówek handlowych, lub też są efektem inwestycji od podstaw
- są sklepami przyjaznymi dla klienta dzięki dogodnej lokalizacji (blisko domu lub pracy) oraz obsłudze, która traktuje klienta w sposób zindywidualizowany oraz posiada rzetelną wiedzę na temat oferowanych towarów
- mają w swojej ofercie przede wszystkim wysokiej jakości artykuły spożywcze świeże, poza tym podstawowy asortyment z pozostałych grup artykułów spożywczych, a także niezbędny asortyment z zakresu artykułów przemysłowych
- strategia cenowa w sklepach Lux–mini opiera się na zasadzie "dobra jakość towarów sprzedawanych po niewygórowanej cenie".